ALTIJD GRATIS VERZENDING
IN NL & BE

Altijd gratis verzending
Niet goed geld terug

Hoe lang moet je herstellen na een workout?

Om overbelasting en blessures te voorkomen is dat een hele belangrijke vraag. Voeding, slaap en verzorging zijn de belangrijkste aspecten om jouw herstel te bevorderen. Het gemiddelde advies staat op 48 tot 72 uur voor een volledig herstel. Wij hebben hier natuurlijk wel enkele tips voor jou om dat proces te versnellen! Dat lees je hieronder:

Herstellen na een workout – Spierherstel

We hebben allemaal weleens van de term spierherstel gehoord, maar voor veel mensen is dit nog altijd een beetje een vaag begrip. Een officiële term als deze hoor je vaker bij de professionele sporters dan in je directe omgeving. Toch is spierherstel en de wijze waarop ook de fitnessindustrie de focus erop legt steeds meer aan het toenemen. Er valt hiermee namelijk nog flink wat winst te behalen.

Het komt er kortweg op neer dat spieren na een inspanning moeten herstellen. Dit is een proces dat in het lichaam redelijk vanzelf gaat, maar dat wel op bepaalde manieren gestimuleerd kan worden.

Door spieren vaak en intensief te gebruiken, breek je ze tijdelijk af. Na deze afbraak gaat je lichaam aan het werk om de gebruikte spieren opnieuw op te bouwen. Tijdens deze heropbouwfase neemt je spiermassa in zijn totaliteit toe. Dit is het proces dat zich in het lichaam afspeelt wanneer ook jij bijvoorbeeld vaak naar de sportschool gaat.

SPIERPIJN

Wanneer dit proces gaande is, ondervind je spierpijn. Op dat moment is er dus spierherstel aan de gang. Deze pijn komt in principe in twee verschillende vormen:

DIRECTE SPIERPIJN

Directe spierpijn is het gevoel dat je ervaart wanneer je bijvoorbeeld na een stukje sprinten pijn krijgt in je benen. Je spieren ‘verzuren’ dan. Doordat de intensiteit van je activiteit op dat moment relatief hoog is, kan je lichaam het niet bijbenen. Dit betekent dat er onvoldoende energie en zuurstof tot de betreffende spiergroepen reikt. Bovendien blijven de afvalstoffen die ontstaan tijdens zo’n inspanning daardoor ook in en rond de spier hangen. Deze vorm van spierpijn is dus direct en verdwijnt meestal vrij snel. Wanneer je rust neemt na een intensieve inspanning, ben je meestal na een half uur al volledig verlost van dit type spierpijn.

LANGDURIGE SPIERPIJN

Langdurige spierpijn is de pijn die je dus voelt na bijvoorbeeld een zware training in de sportschool. Tijdens deze langdurige inspanning van bepaalde spiergroepen, beschadigen je spieren als het ware. Dit is in de basis zeker niet slecht, want wanneer de spieren genoeg rust krijgen, boek je vooruitgang. Door ervoor te zorgen dat je minstens 48 uur aan rust aan de gebruikte spieren gunt, ga je er qua spiergroei op vooruit. Dit houdt dus in dat je spieren meer groeien dan dat ze tijdens het trainen zijn afgebroken. Je boekt vooruitgang.


SPIERHERSTEL BEVORDEREN

De juiste voeding speelt namelijk ook een hele grote rol. Spieren hebben bijvoorbeeld een hele grote eiwitbehoefte. Zeker voor krachtsporters is het daarom erg belangrijk dat hier rekening mee wordt gehouden in het dieet. Die hebben hier een enorme behoefte aan. Maar ook duursporters moeten voldoende juiste eiwitten opnemen in het lichaam. Eiwitten hebben op de volgende manieren namelijk een effect op de spier:

  • GROEI

Eiwitten zijn niet alleen de bouwstenen van het lichaam, maar ook zeker van de spier. Wil je ervoor zorgen dat
je spieren op de lange termijn blijven groeien? Dan is het belangrijk dat je voldoende eiwitten inneemt. Een algemene richtlijn is bijvoorbeeld om 1,2 tot 2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag te eten. Uiteraard is de precisie van deze richtlijn afhankelijk van je doelen, de intensiteit van je training en of je man of vrouw bent.

  • INSTANDHOUDING SPIERMASSA

Wat soms over het hoofd wordt gezien, is dat trainen alleen niet genoeg is. Wanneer je alleen maar zou trainen en bij lange na niet voldoende eet, dan neemt je spiermassa in de loop der tijd zelfs af. Want waar moet het lichaam dan de energie en de bouwstenen vandaan halen? Eiwitten zijn dus niet alleen belangrijk met het oog op groei, maar ook zeker om je huidige spiermassa in stand te houden.


       • HERSTEL

Zoals gezegd worden je spieren tijdens een
inspanning dus tijdelijk afgebroken. Eiwitten zijn vervolgens belangrijk om spieren aan de ene kant in stand te houden en aan de andere kant ook verder te laten groeien. Maar er is nog een derde reden om goed op je eiwitinname te letten. De mate van herstel wordt namelijk ook direct beïnvloed door eiwitten. Je spieren worden als het ware gerepareerd na zo’n intensieve inspanning. Wanneer je de juiste eiwitten inneemt, gebeurt dit op de meest efficiënte en duurzame manier. Je spieren worden dan in de best mogelijke staat gevormd. Voor duursporters is dit essentieel om over een langere periode optimaal te kunnen presteren.


Zo is het dus belangrijk om dagelijks op je voeding te letten. Stel jezelf daarbij de volgende vragen:

  • Krijg ik de juiste voedingsstoffen binnen?
  • Wat kan ik doen om een beter dieet samen te stellen?
  • Wat zijn de doelen die ik heb?
  • Hoe optimaliseer ik mijn dagelijkse inname van voedingstoffen aan de hand van mijn doelen?


Je stelt op deze manier voor jezelf samen wat jij het beste
kan gebruiken. Ben je een krachtsporter? Dan is de kans groot dat je flink meer eiwitten moet innemen dan de gemiddelde persoon. Vooral met het oog op spiergroei, de instandhouding van de spier en het herstel. Je wilt jezelf het liefst alle mogelijke handvatten bieden om zo goed mogelijk bezig te zijn.


Ben je juist een duursporter? Ook dan is de bovenstaande informatie van toepassing. Ook met langdurige conditionele inspanningen vraag je veel van je spieren. De groei is dan wellicht niet zo belangrijk, maar de instandhouding en het herstel wel degelijk. Zonder aan beide aspecten te denken, kom je ook als duursporter niet echt vooruit.

FITGUN LAAT SPIEREN SNELLER HERSTELLEN NA EEN WORKOUT

Voeding is belangrijk, maar de producten van FitGun is waar de echte winst te behalen valt. Het is natuurlijk redelijk makkelijk om je aan de juiste voedingspatronen te houden. Bijna elke kracht- en duursporter maakt hier uiteindelijk wel een plan voor. Maar met FitGun heb je echt goud in handen. Het gebruik van de massage gun of het beenmassage apparaat van FitGun zou weleens de beste methode kunnen zijn om te herstellen van een zware fysieke inspanning. Het gebruik van de FitGun is sinds kort enorm aan het toenemen. De apparaten zijn populairder dan ooit. Dit heeft vooral ook te maken met de kennis die er de afgelopen jaren over bekend werd bij het grote publiek. Een goede doorstroming van het bloed in de spieren is essentieel voor een goed herstel van de spieren. De producten van FitGun hebben de potentie om de manier waarop je herstelt van trainingen voorgoed te veranderen. Daarnaast wordt FitGun ook ingezet als warming- up. Door middel van de klopmassage kan je je spieren activeren voor jouw workout/training. Dit verkleint de kans op blessures en zorgt ervoor dat je in zijn geheel beter presteert.

FITGUN MASSAGE GUN

De FitGun massage gun voorziet jouw spieren van klopmassage therapie, een massage methode waarbij de doorbloeding snel en effectief verbeterd en waardoor heftige spierknopen makkelijk te doorbreken zijn. Topsporters, fysiotherapeuten, sportmasseurs en veel meer specialisten zweren bij het gebruik van de FitGun massage gun.

FITGUN AIR-C PRO

De FitGun Air-C Pro is de bestseller en meest populaire product van FitGun. Dit beenmassage apparaat zorgt ervoor dat jij tijdens het relaxen volledig hersteld van je dagelijkse workout, zware werkdag of van je vervelende pijntjes afkomt. Met 1 druk op de knop geeft de Air-C Pro jouw benen de ontspanning die het verdient en benader je spierherstel op een next level!

BUTTON: DAT WIL IK!

Winkelmandje
Geen producten in winkelmandje
Shop verder
0